Her er de nominerte i 2016!

Blant rekordmange søkere har juryen nå valgt ut de fem nominerte, som kjemper om å bli Årets Sosiale Entreprenør 2016.

Årets Sosiale Entreprenør er en hederspris til en sosial entreprenør som har utviklet et eksepsjonelt stort potensial for å løse sosiale utfordringer i Norge. I utvelgelsen legger juryen vekt på innovasjon, «dobbel bunnlinje» og vekstpotensial.

I år er det disse fem selskapene som scorer best på juryens tre kriterier:

  • DiamondCare Norge AS
  • Generasjonsmøtet M AS
  • International Sandwich Brothers
  • Medarbeiderne AS
  • Mindfit AS

Juryens inntrykk er at de fem nominerte skiller seg ut i søkerbunken ved at deres konsepter fremstår som mer profesjonelle og gjennomtenkte enn de øvrige. I tillegg utviser gründerne større personlig trygghet.

– Som sosial entreprenør er rollen som gründer like viktig som i andre små bedrifter – og kanskje enda litt viktigere. Å finne den rette balansen mellom sosiale og økonomiske resultater for å kunne skape et bærekraftig selskap på sikt krever nemlig litt ekstra, sier Ferd-eier og juryleder Johan H. Andresen.

Møt de nominerte:


Hele landet
Hele 88 søkere hadde meldt seg på konkurransen innen fristen utløp 1. september 2016. I første runde slanket juryen søkerbunken til 31 bidrag, før de til slutt valgte ut de fem nominerte.

– Det er flere oppmuntrende trekk. For det første er antall deltakere rekordhøyt. For det andre er hele Norge med – organisasjoner fra alle fylker unntatt ett har meldt seg på, sier Andresen.

I tillegg har juryen lagt merke til at flere enn tidligere bruker teknologi i sine løsninger.

– Flere utviser også stor kreativitet i å skape helt nye arbeidsplasser for ungdom og folk som nylig har innvandret, sier Andresen.

Jurylederen peker på at flere av de innsendte bidragene, som ikke ble nominert til prisen i år, har et stort potensial:

– Det er svært gledelig å se at stadig flere søkere oppfyller våre kriterier. Mange av disse selskapene kommer til å få det til, i et eller annet format, sier Andresen.

Vinneren av Årets Sosiale Entreprenør 2016 kunngjøres under SosEnt-konferansen 26. oktober 2016. Vinneren må tilby en ny og innovativ løsning, som skaper reelle og fortrinnsvis målbare effekter.

– Løsningen bør ha potensial i seg til å bli designet slik at den kan spres til mange på en effektiv måte og for å kunne skape økonomiske verdier for bærekraftig vekst, sier Andresen.

De nominerte til prisen mottar 50.000 kroner hver, mens vinneren av Årets Sosiale Entreprenør 2016 får en halv million kroner.

Tidligere vinnere:
2015: Gammel Nok
2014: Monsterbedriften
2013: Epleslang
2012: Lyk-z & døtre
2011: Noen
2010: Forandringsfabrikken

Følg oss på Twitter #sosent

TEKST: IRINA LEE